I 2017 vandt vi sammen med Årstiderne Arkitekter, Sweco og Mutopia arkitektkonkurrencen om at bygge den ny Lindbjergskolen i Herning. Tre år efter står skolen færdig og har nu i juni 2020 vundet Nohrcons pris for Årets Skolebyggeri i Danmark. Juryen kaldte bl.a. skolen for et virkelig lækkert børnemiljø med stor mulighed for udfoldelse, bevægelse og ikke mindst læring.
Den nye Lindbjergskolen i Hammerum, som blev indviet af statsminister Mette Frederiksen i januar, erstatter to gamle skoler og udgør nu et regulært kraftcenter i lokalområdet. Skolen er en af landets første 24-7-skoler, hvor idrætshaller, SFO, café, bibliotek og kulturtilbud er åbent for de lokale i dag- og aftentimerne og udgør et lokalt kraftcenter og mødested. Nybyggeriet omfatter 15.000 m2 og har en anlægssum på 200 mio. kr.
Fællesskaber og bevægelse er en central del af Lindbjergskolens DNA. Eleverne har adgang til store oplægstrapper og klatreflader mellem etagerne, centrale multihaller, kunstgræsbaner, aktivitets- og legepladser og det lange bevægelsesloop, som løber hele vejen rundt om skolen og henover skolen. På taget er der desuden boldbure og motorikbaner.
Vi har indenfor lagt vægt på at skabe tydelige trygge områder for skolens børn – små varierede landsbyer i begavet sammenhæng med den lidt større by, skolen udgør. I hvert område er der tænkt fordybelse, samarbejde, formidling og bevægelse. Vi har også meget bevidst tænkt i, at skolen også skal være en god social ramme for venskaber og leg. Der er kroge og fordybelsesmuligheder, klatrevægge, legehuse og hængenet for blot at nævne nogle få ting.
De fleste rum, værksteder og faglokaler er designet, så de kan rette sig mod nærliggende funktioner også, så bygningen fleksibelt tilpasser sig skiftende behov over dagen, ugen og året. Musiklokalerne ligger eksempelvis med optagestudier mellem sig og mulighed for at åbne op til en udescene med amfi til den ene side, mens der kan åbnes fuldt op til den anden side i kobling med skolens auditorium. Alle de kreative værksteder er et sammenhængende forløb, der lægger op til tværfaglig, udforskende udfoldelse og ”making” – og let kan trække ud på enten et fællestorv eller en indre værkstedsgård. Skolens fællesområder er skovlysninger, der åbner sig, når man bevæger sig igennem den smukke skolebygning med den fineste farve- og materialesætning, som Årstiderne Arkitekter har landet så æstetisk.
”Den er så flot, og vores børnebørn er vilde med at komme i skole”
”Den har en flot rød tråd igennem projektet både som koncept, fysisk og mentalt.”
”Byggeri med ude- og indemiljø, der nudger børn til bevægelse, men også til fordybelse.”
”Det er det af projekterne, der udstråler mest leg, glæde og kreativitet og derved bedst afspejler, hvem brugerne af huset er.”
”Min søn er så heldig at gå på skolen, og den er superfed. Derudover har skolen stor betydning for fællesskabet i de to nabobyer Gjellerup og Hammerum.”
”Lindebjergskolen er det projekt, der bedst visualiserer den fantasi og legelyst, børn emmer af.”
”Det er simpelthen en skole, som alle ville ønske de gik på. Den er så indbydende for både børn og voksne”
”Min mand arbejder på skolen, og han er glad hver dag han skal på arbejde og ikke mindst hver dag han kommer hjem.”
”Jeg arbejder selv på Lindbjergskolen, og den er fantastisk. Den måde, der er tænkt bevægelse ind i hverdagen ♥gør en kæmpeforskel ift. at børnene nu får bevæget sig noget mere i hverdagen.”
På billedet øverst ses koncerndirektør Kurt Poulsen (KPC), teamleder byggeri Martin Agerbo (Sweco Danmark), projektleder Ingelise Thune Laursen (Herning Kommune), direktør Lene Jensby Lange (Autens), kreativ leder Peter Kristiansen (Årstiderne Arkitekter), skoleleder Erik Søgaard (Lindbjergskolen), formand for Børne- og Familieudvalget Dorte West (V) (Herning) og projektleder Lars Vang (KPC).