Kreativt, elevstyret projekt om nytænkning af klasseværelser og læringsmiljødesign.
Der var højt humør da vi genbesøgte Søllested Skole på Lolland i slutningen af september 2020. Solen stod højt og der var flag, kagemand og røde løbere ved alle dørene til klasseværelserne. Det summede af spændte elever og glade lærere og studerende, da døren slog op til de nye klasselokaler.
Udenfor den lille skole stod der stabler af gamle stole, borde, katedre, der skulle udgå fra skolens gamle klasseværelser. Den modige leder af Søllested Landsbyordning, Bitten Maria Bendtsen og hendes kollegaer lagde i starten af september ansvaret for de nye klassemiljøer i elevernes hænder. Sammen med kompetente og nysgerrige andet semesters studerende fra Absalon Professionshøjskole fik de to uger til at tænke nye klasselokaler sammen med eleverne.
Lærerene og de studerende har de sidste to uger brugt deres tid og energi på, sammen med eleverne, at finde ud af, hvordan deres nye klasselokaler skulle se ud. Til processens havde Autens lånt deres Learning Space Design LabTM for at hjælpe i visualiseringen af de mange, kreative ideer. Hver klasse havde fået en stor kasse med møbler, så de kunne afprøve forskellige klasseværelser i skumpapmodellerne af deres klasseværelse.
Learning Space Design LabTM gør det muligt for selv børn i de helt små klasser at forklare hvad de mener. Det bliver et fælles sprog mellem eleverne og de har mulighed for at komme helt tæt på deres drømme og tanker om deres fremtidige skolemiljøer.
Skoleleder Bitten forklarer ”der sker et eller andet i det øjeblik de får de små møbler i hænderne og kan sidde og prøve og flytte rundt – så ændrer det altså noget i deres egen proces”. Der blev både drøftet indendørstræer, huler, sækkestole, hemse, nye stole, puder, tapet, tipier og alverdens andre gode ideer.
Flere af klasseværelserne har været inspirerede af læringstrappen, som også er et møbel, der indgår i Learning Space Design LabTM. En elev fra 2.A forklarer ”man kan sidde på tre måder på en trappe. I sækkepuderne, ovenpå eller alle mulige andre steder”.
Ideen til processen udsprang efter en workshop om de 21. århundredes kompetencer med Autens tilbage i august 2020, hvor pædagoger og lærere blev udfordret i at tænke klasserum og læringsmiljøer på nye måder. I processen blev både lærere og pædagoger introduceret til Autens’ Learning Space Design LabTM. Workshoppen skubbede yderligere til tanker omkring det traditionelle, firkantede klasselokale: ”Det traditionelle klasseværelse er one-size-fit-all” forklarer Bitten, der mener at projektet om de nye læringsmiljøer vil tilgodese den
enkelte elev og bidrage til både bedre trivsel, motivation og faglig læring.
Ifølge Rakel Toubro, lektor ved Professionshøjskolen Absalon, har projektet været med til at give de studerende ”en mere igennem-kroppen-oplevelse af, hvad det vil sige at være med i et innovationsforløb, der handler om at tænke og designe læringsrum”.
Tak til Søllested Landsbyordning, deres medarbejdere, alle deres dejlige elever og studerende fra Absalons Professionshøjskole for en spændende proces og for nogle helt fantastiske læringsmiljøer.