Skaberglæde, læringslyst, sanseoplevelser, designprocesser og billedkunst er nøgleordene i de nye fagområder for Håndværk & Design, Autens har designet for Roskilde Kommune og Østervangskolen. Borgmester Joy Mogensen åbnede fredag den 25. november 2016 et splinternyt sammenhængende fagområde, som også er koblet med billedkunst. Roskilde Kommune vil gerne sætte tydeligt fokus på disse vigtige fag i skolereformen og inspirere kommunens øvrige skoler i arbejdet med fagene.
…. se også vores design på Lindebjergskolen.
Håndværk & design + billedkunst på Østervangskolen
Her kan du se:
– Film med vores designoplæg efter brugerprocessen
– Virtual reality tur i de ombyggede og indrettede rum kort før indflytning
– Før- og efterbilleder kan du se længere nede på siden
TRYK PÅ BILLEDET OG FÅ EN VIRTUEL REALITY TUR, HVOR RUMMET ER 95% FÆRDIGT:
Tankerne bag rumforløbene
Designoplægget er skabt med udgangspunkt i en række zoner: Idezone, fordybelseszone, flere formidlingszoner, arbejdszoner for træ, metal, tekstil, print m.m., samarbejdszone samt malerrum, maskinrum og ovnrum. Herudover er der lagt vægt på maker-zoner, hvor man arbejder med digitalt design, 3D print og lasercutter. Det hele er suppleret med en masse opbevaringsmuligheder. Her er lagt op til, at eleverne er i gang med en række forskellige arbejdsprocesser samtidig, som ofte vil gå på tværs af hårde og bløde materialer. Når billedkunst og håndværk & design er tænkt sammen, får begge fag tilgang til flere materialer, teknikker og maskiner. Både 3D-printerne og lasercutteren kan spille en stor rolle i arbejdet med billedkunst, tekstildesign, prototyper og meget mere. Her kan eleverne selv udvikle ideer, som de designer på computeren for derefter at printe dem ud.
Rumforløbet er designet, så man både kan være én lærer med én klasse på tværs af det hele såvel som flere klasser samtidig. Hvis her blot er én klasse, er det vigtigt, at læreren har mulighed for at have godt opsyn med alle elever, uanset om de er i gang med sav, boremaskine eller symaskine. Derfor er der sikret transparens fra ende til anden, ligesom reoler midt i rummet er flytbare, lave og kan kigges igennem. Hvis man er flere klasser i området og har brug for at holde et fagligt oplæg eller eleverne skal præsentere for hinanden, kan man enten gå ind i det ene rum og lukke døren eller trække ud i nichen på gangen, hvor der er en oplægszone.
Aktivt værksted forstærket gennem formidlingszoner, fordybelse og transparens
I alt er der fire muligheder for faglige oplæg og præsentationer for en klasse: I træ-og metalværkstedet, to steder i billedkunst/design-værkstedet og i den grønne niche i gangforløbet. Man kan derudover bruge kantineområdet. Fagområdet smelter tæt sammen med fællesarealerne udenfor, der er tænkt ind i fagene. Her er en blød og hyggelig fordybelseszone, hvor man kan strikke, hækle, tegne, se instruktioner på youtube på ipad’en. Samtidig har skolen fået et godt sted til både gruppearbejde og hyggelige pauser. Det er også her, man finder skolens nye green-screen niche, der både kan bruges til oplæg og nudge eleverne til sjove videoproduktioner. På gangen er der masser af udstillingsmuligheder. Skabene er med glas, så man kan se elevernes forskellige arbejder og blive inspireret af de materialer, man kan bruge i fagene. Undervejs i processen har vi udviklet flere nye produkter til skolen, som vi oplever kan løfte fagene: Ideskyen – en whiteboard formet som en tankeboble til ideudvikling; Det solgule samarbejdsbord i idezonen; Farvecirklen i gulvet, der gør det muligt at få en kropslig fornemmelse for farvernes sammenhæng; Greenscreen-niche i den brede gang, hvor gangforløbet brydes og udnyttes helt anderledes. Den tekniske projektering af rummenes ombygning er udført af Mangor Nagel ud fra designoplægget. …